In de ban van bewegen met taal en rekenen
De bijscholing 'in de ban van bewegen met taal en rekenen' gaat in op de eisen van de actieplannen 'Basis voor presteren' en 'Beter presteren' van het Ministerie van Onderwijs. Het beoogt een integratie van kinderyoga op school en in de klas te bewerkstelligen die bijdraagt aan het verbeteren van de leerprestaties. Tijdens de bijscholing wordt ingegaan op de vraag hoe je bij buiten- en naschoolse activiteiten, maar ook in de klas met kinderyoga aandacht kunt geven aan rekenen, taal en cognitieve ontwikkeling in het algemeen.
Breng het talent van het kind in beweging
Er is veel veranderd in het mogelijke aanbod van Brede Schoolactiviteiten. Programma's moeten zich aantoonbaar richten op het verbeteren van leerprestaties, en de leertijd voor kinderen effectief benutten. De taak en de zorg van de professional in het onderwijs het leggen van een breed fundament voor de (school)loopbaan. Hiervoor is onderwijs nodig wat verder reikt dan hogere reken- en taalprestaties. In de ban van bewegen met taal en rekenen biedt de instrumenten om hierop in te spelen.
Brede ontwikkeling begint voor kinderen bij bewegen. In verschillende onderzoeken wereldwijd wordt geconcludeerd dat er een significant positief verband bestaat tussen matig bewegen en leerprestaties, en het verbeteren van het concentratieniveau. Kinderen die regelmatig bewegen zijn fysiek fitter en gezonder en hebben een aantoonbaar hoger zelfvertrouwen dan kinderen die niet bewegen. Met bewegen in een groep worden sociale vaardigheden ontwikkeld. De scholen die beweegprogramma's hanteren, scoren beter in de benchmarks. Bewegen verbetert het leerrendement van de leertijd.
Tijdens de bijscholing 'in de ban van bewegen met taal en rekenen' worden tools aangereikt om bewegen en cognitieve ontwikkeling te integreren. Hiermee wordt de leertijd efficient ingezet en daarnaast krijgt het kind de kans om voldoende te bewegen en profijt te hebben van de mogelijke positieve effecten.